Svar: 9 mdr. plan for amning, søvn og dagpleje/vuggestue

2. juli 2018

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære I.

Tak for dit brev og velkommen til - og det er rigtig flot dansk du har skrevet, jeg kan sagtens forstå dig! :)

Det vil være rigtig fint, hvis du kan amme din dreng 3 gang med den alder han har nu. Og jeg vil anbefale dig, at du ammer ham før middagslur, aften og sen aften. Det vil ud fra din dagsplan være ca. kl. 13.30, 20 og 01...

Det betyder, at han ikke længere skal ammes tidlig morgen og eftermiddag, her kan han i stedet spise lidt rigtig mad og drikke vand af kop. Og når han bliver 10 måneder, vil det være rigtig godt, hvis du skærer ned til 2 amninger. Disse to amninger bibeholdes til han er ca. 12 måneder gammel, og da han skal starte i dagpleje/vuggestue, vil det være hensigtsmæssigt, at det er amningen før middagsluren, som fjernes her. I stedet kan han tilbydes vand af kop og evt. et mellemmåltid f.eks. en banan eller lignende.

Han skal altså ikke tilbydes udmalket mælk (pump), modermælkserstatning (formula) eller komælk (letmælk). Han får sit behov for mælk dækket via 2-3 amninger fra dig. Derudover er der også mælk i hans grød - både grøden fra Semper og den grød, som du stille og roligt selv laver til ham og han får på den måde også mælk derigennem. Derudover må han også gerne få lidt ost. Det kan være smøreost på brød eller det kan være lidt ost i stænger, som han kan gnave. Og så skal hans væskebehov dækkes via vand af kop. Han skal have vand til alle måltider og vand skal også bruges som tørstslukker imellem måltiderne.

Det vil sige, at en dagsplan kommer til at se således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost. Frisk frugt i hånden og frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur (nap) omkring kl 10 som nu og sover 45-60 minutter

Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg og lignende. Og tilbydes også stadig grøntsagsmos med kød/fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas.

Ammes lige nu før middagsluren, men stille og roligt går du over til at tilbyde ham en banan og lidt vand af en kop før han skal sove. Hvis du gerne vil give ham mælk, så skal det være modermælkserstatning (formula) af kop.

Puttes til middagslur ca kl 14-14.30 og sover her ca 1-1.5 time som nu

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop. Skal ikke længere ammes om eftermiddagen.

Aften 18.30: Familiemad - udgangspunktet er den mad, som I andre spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs... Der skal være mad i stykker, små hapsere som spises med fingrene eller gaffel og større stykker, som han kan sidde med hånden og gnave selv. Og der skal være mos. Kartofler kan moses og frikadellen gives i små stykker. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30-19.45, samt vand af kop, og får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 24-01: Ammes og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Som du kan se, så har jeg i min dagsplan indført en godnatgrød om aftenen. Først et bad, som aktiverer ham rigtig godt motorisk og mentalt og som afsluttes med god frottering med håndklædet osv. Det hjælper ham til at finde ro i kroppen, når han skal sove. Og ...

Annonce

... derefter en godnatgrød. Den vil være med til at mætte ham ekstra til natten.

Jeg anbefaler at du giver ham en godnatgrød i stedet for en flaske med vælling. Der er ikke nogen grund til at introducere en flaske for ham nu med den alder han har. Han trives rigtig godt med amning og kan fint nøjes med de 2 amninger dagligt i 10 måneders alderen. Vælling tæller mælk i mælkeregnskabet og så meget mælk vil han ikke have behov for. Samtidig skal han vænnes fra flaske igen, når han er 12 måneder, og da amningen fungerer godt, så er der ikke grund til at ændre på dette nu. Jeg vil derfor anbefale, at du giver en godnatgrød om aftenen, og fortsætter med at amme ham to gang dagligt - aften og sen aften.

Når du stopper med at amme ham tidlig morgen, så vil hans stå op tidspunkt sandsynligvis ændre sig, så han begynder at starte dagen lidt tidligere. Det vil sandsynligvis passe rigtig fint ind i jeres hverdag, når han skal afleveres i dagpleje/vuggestue, og på den måde vil du ikke skulle gøre noget ved dette. I takt med at han begynder at så tidligere op vil hans rytme dog godt kunne ændre sig, og det er helt okay. Hvis han starter dagen sådan, at han kan spise morgenmad omkring kl 7.30-8 jf. min dagsplan, så vil han sandsynligvis godt kunne nøjes med to lure. Men hvis han begynder at starte dagen allerede kl 06, så kan det godt være, at han stadig vil have brug for en powernap sidst på dagen, det er dog ikke sikkert. Det afhænger helt af, hvor lange hans to lure er...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når han bliver et år, så vil det være fint at du fjerne den sen aftenamning. Det vil sige, at du i 1 års alderen stadig vil amme ham før han skal puttes, men derudover vil han ikke længere skulle have bryst. Du kan bibeholde denne amning så længe både du og han trives med det. Og stille og roligt kan du så erstatte denne amning med et nyt ritual. I 12-18 måneders alderen vil det være passende at introducere f.eks. en puttebamse eller lignende, som stille og roligt bliver hans nye ritual og som på sigt kan fungere som substitut for dig - også når han skal i vuggestue.

Det vil være rigtig godt, at du et par uger før han skal starte i dagpleje/vuggestue øver at putte ham uden bryst før middagslur, men i stedet putter med lidt vand eller mælk (formula) af en kop, kærtegn, putteklud eller lignende. Så han har prøvet dette før han skal passes og så dem der skal passe ham kan gøre nogenlunde det samme som du plejer at gøre.

Hvis han er vant til at sove lur i sin barnevogn kan du tale med dagplejen om, hvorvidt han må få sin barnevogn med. Så kan dagplejer putte ham i den og han vil på den måde være tryg ved at sove, fordi han kender sit sovested. Hvis han skal i dagpleje først, så tal med dagplejer om, hvordan hun plejer at gøre. Selvom hun ikke kan trille lang tur med ham, så kan hun sandsynligvis godt stå og trille vognen lidt, hvis han har behov for dette for at kunne falde i søvn. Ellers lærer din dreng stille og roligt dagplejens nye rutiner - det vigtigste er, at han ikke er afhængig af mors bryst for at kunne sove, for så bliver han naturligt meget ked af det, når han skal puttes, og dagplejer vil ikke kunne putte ham. Derfor er det vigtigt, at du nu trapper ned i antallet af amninger og bevidst øver, at han ikke behøver bryst for at falde i søvn, når du putter ham til formiddagslur og middagslur:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og glæder mig til at følge jeres lille familie fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder