Svar: 9 mdr. plan for amning, søvn og dagpleje/vuggestue
2. juli 2018
Alder:
9 mdr.
Kære I.
Tak for dit brev og velkommen til - og det er rigtig flot dansk du har skrevet, jeg kan sagtens forstå dig! :)
Det vil være rigtig fint, hvis du kan amme din dreng 3 gang med den alder han har nu. Og jeg vil anbefale dig, at du ammer ham før middagslur, aften og sen aften. Det vil ud fra din dagsplan være ca. kl. 13.30, 20 og 01...
Det betyder, at han ikke længere skal ammes tidlig morgen og eftermiddag, her kan han i stedet spise lidt rigtig mad og drikke vand af kop. Og når han bliver 10 måneder, vil det være rigtig godt, hvis du skærer ned til 2 amninger. Disse to amninger bibeholdes til han er ca. 12 måneder gammel, og da han skal starte i dagpleje/vuggestue, vil det være hensigtsmæssigt, at det er amningen før middagsluren, som fjernes her. I stedet kan han tilbydes vand af kop og evt. et mellemmåltid f.eks. en banan eller lignende.
Han skal altså ikke tilbydes udmalket mælk (pump), modermælkserstatning (formula) eller komælk (letmælk). Han får sit behov for mælk dækket via 2-3 amninger fra dig. Derudover er der også mælk i hans grød - både grøden fra Semper og den grød, som du stille og roligt selv laver til ham og han får på den måde også mælk derigennem. Derudover må han også gerne få lidt ost. Det kan være smøreost på brød eller det kan være lidt ost i stænger, som han kan gnave. Og så skal hans væskebehov dækkes via vand af kop. Han skal have vand til alle måltider og vand skal også bruges som tørstslukker imellem måltiderne.
Det vil sige, at en dagsplan kommer til at se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost. Frisk frugt i hånden og frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur (nap) omkring kl 10 som nu og sover 45-60 minutter
Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg og lignende. Og tilbydes også stadig grøntsagsmos med kød/fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas.
Ammes lige nu før middagsluren, men stille og roligt går du over til at tilbyde ham en banan og lidt vand af en kop før han skal sove. Hvis du gerne vil give ham mælk, så skal det være modermælkserstatning (formula) af kop.
Puttes til middagslur ca kl 14-14.30 og sover her ca 1-1.5 time som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop. Skal ikke længere ammes om eftermiddagen.
Aften 18.30: Familiemad - udgangspunktet er den mad, som I andre spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs... Der skal være mad i stykker, små hapsere som spises med fingrene eller gaffel og større stykker, som han kan sidde med hånden og gnave selv. Og der skal være mos. Kartofler kan moses og frikadellen gives i små stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30-19.45, samt vand af kop, og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24-01: Ammes og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Som du kan se, så har jeg i min dagsplan indført en godnatgrød om aftenen. Først et bad, som aktiverer ham rigtig godt motorisk og mentalt og som afsluttes med god frottering med håndklædet osv. Det hjælper ham til at finde ro i kroppen, når han skal sove. Og derefter en godnatgrød. Den vil være med til at mætte ham ekstra til natten.
Jeg anbefaler at du giver ham en godnatgrød i stedet for en flaske med vælling. Der er ikke nogen grund til at introducere en flaske for ham nu med den alder han har. Han trives rigtig godt med amning og kan fint nøjes med de 2 amninger dagligt i 10 måneders alderen. Vælling tæller mælk i mælkeregnskabet og så meget mælk vil han ikke have behov for. Samtidig skal han vænnes fra flaske igen, når han er 12 måneder, og da amningen fungerer godt, så er der ikke grund til at ændre på dette nu. Jeg vil derfor anbefale, at du giver en godnatgrød om aftenen, og fortsætter med at amme ham to gang dagligt - aften og sen aften.
Når du stopper med at amme ham tidlig morgen, så vil hans stå op tidspunkt sandsynligvis ændre sig, så han begynder at starte dagen lidt tidligere. Det vil sandsynligvis passe rigtig fint ind i jeres hverdag, når han skal afleveres i dagpleje/vuggestue, og på den måde vil du ikke skulle gøre noget ved dette. I takt med at han begynder at så tidligere op vil hans rytme dog godt kunne ændre sig, og det er helt okay. Hvis han starter dagen sådan, at han kan spise morgenmad omkring kl 7.30-8 jf. min dagsplan, så vil han sandsynligvis godt kunne nøjes med to lure. Men hvis han begynder at starte dagen allerede kl 06, så kan det godt være, at han stadig vil have brug for en powernap sidst på dagen, det er dog ikke sikkert. Det afhænger helt af, hvor lange hans to lure er...
Når han bliver et år, så vil det være fint at du fjerne den sen aftenamning. Det vil sige, at du i 1 års alderen stadig vil amme ham før han skal puttes, men derudover vil han ikke længere skulle have bryst. Du kan bibeholde denne amning så længe både du og han trives med det. Og stille og roligt kan du så erstatte denne amning med et nyt ritual. I 12-18 måneders alderen vil det være passende at introducere f.eks. en puttebamse eller lignende, som stille og roligt bliver hans nye ritual og som på sigt kan fungere som substitut for dig - også når han skal i vuggestue.
Det vil være rigtig godt, at du et par uger før han skal starte i dagpleje/vuggestue øver at putte ham uden bryst før middagslur, men i stedet putter med lidt vand eller mælk (formula) af en kop, kærtegn, putteklud eller lignende. Så han har prøvet dette før han skal passes og så dem der skal passe ham kan gøre nogenlunde det samme som du plejer at gøre.
Hvis han er vant til at sove lur i sin barnevogn kan du tale med dagplejen om, hvorvidt han må få sin barnevogn med. Så kan dagplejer putte ham i den og han vil på den måde være tryg ved at sove, fordi han kender sit sovested. Hvis han skal i dagpleje først, så tal med dagplejer om, hvordan hun plejer at gøre. Selvom hun ikke kan trille lang tur med ham, så kan hun sandsynligvis godt stå og trille vognen lidt, hvis han har behov for dette for at kunne falde i søvn. Ellers lærer din dreng stille og roligt dagplejens nye rutiner - det vigtigste er, at han ikke er afhængig af mors bryst for at kunne sove, for så bliver han naturligt meget ked af det, når han skal puttes, og dagplejer vil ikke kunne putte ham. Derfor er det vigtigt, at du nu trapper ned i antallet af amninger og bevidst øver, at han ikke behøver bryst for at falde i søvn, når du putter ham til formiddagslur og middagslur:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og glæder mig til at følge jeres lille familie fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske